Виховний захід "Підліток і право"



Мета. Сформувати в учнів поняття «вчинок», «відповідальність». Виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки, розширити уявлення учнів про правила поведінки в громадських; виховувати позитивне ставлення до людської гідності, краси та добра.
Тип заходу: година спілкування
Обладнання: роздаткові картки, написи з висловами.

Хід заходу
Сьогоднішню виховну годину я хочу розпочати словами відомого філософа Демокріта:
Не кажи і не роби нічого поганого,
Навіть тоді, коли ти наодинці з собою.
Закон можна вважати якісним тоді,
Коли смисл його є точним,
Якщо він формує чесноти у громадян.
Вступне слово вчителя.
Підліток і право – досить актуальна тема.
У вашому віці ви повинні знати, які права дає вам закон, як слід діяти в тих чи інших випадках.
Гете писав: «Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя». Давайте й ми спробуємо розгледіти себе у дзеркалі своїх дій і вчинків.
Людина – складний, таємний ,багатогранний світ. Її серце – вмістилище Всесвіту, зосередження емоційної енергії й сукупність ставлень до дійсності. Хто я? Навіщо прийшла (ов) у цей світ? Чи правильно чиню? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них важко.
Можна по-різному визначати мету свого існування, але її треба мати – інакше то буде не життя, а животіння.
В першу чергу людину характеризують дії та вчинки. А що таке вчинок? Він є одиничним, відносно завершеним актом поведінки. Він реалізує моральну спрямованість поведінки.  Думаю, що всі ви знаєте або чули влучний крилатий вислів: « Посієш учинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю». Отже, кожна людина повинна контролювати свої дії та вчинки. Що ж спонукає підлітків до певних вчинків? Сьогодні ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Давайте розглянемо конкретні вчинки і спробуємо їх проаналізувати.
І сьогодні, діти, на нашій виховній годині мені б хотілося і поспілкуватися з вами на тему: «Діти: злочин і кара».
Жодна людина не народжується злочинцем. Але цей статус вона може набути пртягом життя.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Діти по черзі дають відповіді)
1). Де і як виховується молодь?
2) Що штовхає молодь на протиправні вчинки?
3) Як протиправні дії можуть вплинути на життя підлітка?
Учитель. Підліток і злочин... Нібито несумісні поняття. Проте статистика свідчить, у середовищі неповнолітніх рік у рік посилюється криміногенна напруженість. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки, вбивства, ґвалтування. Так що ж відбувається з нашими дітьми. Відбилися від рук?  Потрапили в тенета злочинного світу? Чи вони просто такі, якими їх виховали батьки, усе суспільство? На ці та інші питання ми сьогодні повинні спробувати дати відповідь.
Учитель. І відповіді будемо шукати з різних позицій: лікаря, психолога, юриста, представника громадськості. У кожного з вас на парті лежить картка з позначкою тієї групи, в якій ви будете сьогодні працювати.

Інтерактивна вправа «Знайди своїх»
(Діти діляться на групи – психологи, юристи, лікарі, отримавши картки з написом)

Завдання групам
(Усі завдання написані на окремих аркушах)
Група 1. (див. ДОДАТОК А)
Психологи. Вчинок — елементарна клітина поведінки людини — являє собою одночинний, відносно завершений акт поведінки. Викликанні! причиною зовні, прямою або опосередкованою, і проходить за певних обставин у конкретній ситуації. Звичайно, вчинок від вчинку різниться. Одні вчинки в житті людей зви чайні, інші — рівня подвигу. Але в будь-якому вчинкові, як в краплині води, відображається світ, проявляється характер людини, і будь-який вчинок. І залишає нехай менш помітний, але обов'язковий слід в особистості, яка його здійснила.
1) Якими є причини зростання злочинності у суспільстві?
2) Чи можна зменшити рівень злочинності у суспільстві?
3) Які заходи ви запропонували б для зменшення рівня злочинності?

Група 2. (див. ДОДАТОК Б)
Юристи
Дати відповіді на запитання:
1). Що таке злочин?
2). Як застосовується виняткова міра покарання щодо неповнолітніх?
3). Де повнолітні відбувають покарання за скоєні злочини?
4). Яку ж кримінальну відповідальність несуть неповнолітні і за які зло¬чини? (Розглянути КК України).

Група 3. (див. ДОДАТОК В)
Лікарі
Дати  відповіді на запитання:
1). Як відомо, найбільш злочинів коїться під впливом алкоголю чи нарко¬тиків. Як ви вважаєте, чому підлітки вживають спиртні напої? Як це відбивається на їхньому здоров'ї?
2). Неповнолітнім, щоб стати алкоголіками, достатньо вживати спиртні напої не менш одного разу на тиждень протягом лише одного року. Доза алкоголю може бути при цьому відносно невелика, всього 100г горілки або 200-300г міцного вина. Як ви вважаєте, які вчинки характеризують алкогольну залежність?
3). Найбільше загрожує вживання алкогольних і наркотичних речовин дітям із так званої групи ризику. Які діти належать до групи ризику?
4). Що належить до наркотиків?
5). Куди направляють лікуватися неповнолітніх, які вживають наркотики?

Розглянути ситуацію
Статистика свідчить: у середовищі неповнолітніх рік у рік посилюється криміногенна напруженість. У країні на сьогодні засуджено понад 100 тис. підлітків, 527 тис. взято на облік у міліції. На 10 тис. неповнолітніх припадає в середньому 129 правопорушень і злочинів.  Серед них: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки.
Дитина здійснює той чи інший вчинок з різних причин. Що ж спонукає їх до цього? Виховання дітей у неповній сім’ї, матеріальна незабезпеченість, бажання прославитись, прагнення керувати, виявлення жорстокості, прагнення самостійності.
У підлітковому віці нібито заново народжується особистість людини, народжується її світогляд, проявляються пізнавальні здібності, цікавість, прагнення звільнитись від опіки вчителів, наставників, батьків. При цьому з’являється багато життєвих проблем, вирішити які самостійно досить складно. Тому дуже важливо сформувати для себе систему цінностей, якими варто користуватись у повсякденному житті.

Бесіда за методом «Відкритий мікрофон»
Як ви вважаєте, які цінності є необхідними для людини ХХІ ст.?



Для прикладу, я зачитаю правила поведінки для учнів ХІХ ст..

ДОБРИЙ УЧЕНЬ
Правила поведінки учня
за Букварем 1851 року Іоанна Гуркевича
Люблю, шаную і слухаю батьків моїх, бо вони мене годують, доглядають; до школи посилають і для того добра стараються.
Люблю, поважаю і слухаю мого вчителя, бо він розум мій просвіщає, вдосконалює і мене доброму й корисному навчає.
По дорозі до школи не зупиняюся, не біжу, не кричу, не пустую, старшим людям уклоняюся, воза не чіпаюся, пороху не збиваю і вважаю, щоб книжок не загубив.
Як до школи прийду, вітаюся з учнями і сідаю собі на призначене місце. В школі не пустую, не кричу, не плачу, сиджу тихо, дивлюся в книжку або на дошку і уважно слухаю все, що вчитель розповадає, роблю те, що мені робити велять.
Зі школи не виходжу без потреби, в жодному місці не беру і не чіпаю того, що не моє, і нікому найменшої шкоди не роблю, а знайдене відразу віддаю.
Ще прозиваю нікого, не сварюся ні з ніким, кожну людину як самого себе люблю, а якщо хто мене образить, то на нього не гніваюся, відразу пробачаю.
Не вимагаю того, чого забажаю, про все красненько прошу, а якщо мені те, про що прошу, не дають, то не кривлюся, бо що мені конче потрібно, то все мої батьки придбають.
Не суперечу ніколи моїм батькам і вчителеві. Якщо вони мене кличуть, відразу йду, як мені що робити кажуть, відразу роблю, бо знаю добре, що впертим бути не годиться.
Якщо мене хто до чого злого намовляє, того не слухаю, з невихованими і розпущеними учнями ніколи не воджуся.
Опираюся злому, бо як відразу не супротивлюсь, то воно в мені закоріниться.
Стережусь неправду говорити, бо хто раз збрехав, тому рідко хто більше повірить

Учитель. Ось і добігає кінця наша година спілкування, на якій ми обговорювали важливі питання, що стосуються двох таких несумісних понять: дитина і злочин. Дійсно, пияцтво, алкоголізм, наркоманія — це обставини, які пов'язані зі злочинністю і правопорушенням. Адже більше половини всіх злочинів скоюється в стані сп'яніння, і хуліганство, і навмисні посягання на особу і майно теж вчинюються переважно особами в стані сп'яніння. І що найбільше жахає, так це те, що неповнолітні опиняються в цих тенетах.
Однак варто пам’ятати, що у кожної країни відрізняються закони і покарання, за вчиненні правопорушення.
Отже, подорожуючи країнами світу пам’ятайте :

Це цікаво…
Австралія
Заборонено під погрозою тюремного ув’язнення виходити на вулицю, намазавшись гуталіном.
Австрія
Заборонено фотографувати поліцейських або їхні машини
Андорра
Заборонені… адвокати. На думку законодавців, “поява вчених юристів, які можуть чорне зробити білим, заборонено в судах Андори”.
Великобританія
Заборонено наклеювати догори ногами поштову марку із зображенням королеви або короля, це (так само, як і інтимний зв’язок з монарховою особою будь-якої статі) вважається державною зрадою.
Заборонено з’являтися в будинку парламенту в лицарській збруї.
Заборонено громадянам видавати себе за “пенсіонера, що проживає в Челсі” (Лондон).
Заборонено бити дружин після 21.00, “тому що лементи можуть заважати городянам відпочивати” (Лондон).
Данія
Заборонено заводити автомобіль, не переконавшись попередньо, що під машиною немає дітей.
Якщо при проїзді автомобіля повз кінний візок кінь злякається, водій повинен накрити машину шматком темної тканини
Ізраїль
Заборонено сякатися по суботах.
Заборонено брати із собою ведмедів на пляж (Хайфа).
Італія
Заборонено під погрозою тюремного ув’язнення працівникам місцевої сироварні спати на роботі
Заборонено працювати й навіть перебувати на сироварні жінкам “дурного поводження або виду”
Канада
Заборонено розплачуватися одноцентовими монетами за товар, вартість якого перевищує 50 центів.
Заборонено носити яскраво-рожеві штани після обіду в неділю.
Кожна п’ята пісня, що звучить на радіо, повинна бути у виконанні громадянина Канади.
Після звільнення з в’язниці арештантові зобов’язані надати заряджений пістолет і кінь для того, щоб він зміг виїхати з міста (Альберта).
Заборонено грати в сніжки без дозволу міської ради
Заборонено продавати маргарин жовтого кольору.
Заборонено лаятися по-французькому (Монреаль).
Заборонено поливати газони й галявини під час дощу.
Заборонено тягти в неділю мертвого коня по Йонг-стріт (Торонто).
Заборонено перевищувати рівень води у ванній більш ніж на 10 см (Онтаріо).
Заборонено використання більше двох кольорів при фарбуванні будинку (Біконсфілд).
Заборонено мати підключення до Інтернету на швидкості вище 56 кб/сек (Уксбрідж).
Заборонено дітям з’являтися на вулиці в черевиках з розв’язаними шнурками.
Китай
Заборонено, під погрозою нетривалого тюремного ув’язнення, дивитися на голі ноги одягненої жінки.
Заборонено рятувати потопаючу людину, оскільки це є втручанням у його долю.
 Жінка, що має двох синів, повинна бути в примусовому порядку піддана стерилізації.
Дозволено вчитися в коледжі “тільки кмітливим молодим людям”.
Мексика
Заборонено, під погрозою публічного гоління, з’являтися на вулицях бородатим жінкам.
Заборонено ображати чужі вуса, малюючи собі під носом пальцем такі ж уявлювані.
Нова Зеландія
Заборонено під погрозою судового переслідування кабанам розкопувати по ночах поля для гольфа.
Заборонено кішкам виходити з будинку без трьох дзвіночків на шиї.
Парагвай
Заборонено дуелі, за винятком осіб, що заповіли свої органи медичним або науковим установам.
Перу
Заборонено додавати в їжу гострі спеції ув’язненим у в’язницях: вони вважаються афродизіаками й “неприпустимі для чоловіків, змушених жити в умовах обмеження спілкування”.
Саудівська Аравія
Головні дороги дубльовані. По основних можна їздити тільки правовірним, дублер - для “невірних”. За порушення - серйозний штраф.
 Сінгапур
Заборонено під погрозою штрафу розміром до 500 доларів не спускати воду після користування туалетом.
Таїланд
Заборонено водієві перебуваючи за кермом автомобіля бути одягненим не в сорочку.
Заборонено виходити з будинку без нижньої білизни.
Заборонено наступати на національну валюту, тому що на ній зображений король.
Франція
Заборонено цілуватися на залізничних коліях.
Дозволено землевласникам спокушати працюючих на їхніх землях.
Заборонено власникам свиней називати їх ім’ям “Наполеон”.
Забороняється саджати або паркувати літаючі тарілки у виноградниках на всій території країни
Південна Корея
Дорожня поліція зобов’язана повідомляти начальству про отримані від водіїв за день хабарі.
Учитель. Тож давайте будемо дбати про себе. Адже майбутнє кожного з вас, саме  у ваших руках.
А тепер продовжте речення:
«Порушувати закон погано тому, що…»
«Знання законів нам допоможе…»
«Сьогодні я дізнався, що…»
«Порушення законів приведе до…»
Висновок
Учитель. Ми завжди, у будь-якій ситуації, повинні пам'ятати про те, що відповідальність за наші вчинки буде лежати на нас. Тому задумуйтеся над тим, як зробити в житті правильний вибір.


                            
          ДОДАТОК А
Група 1.
Психологи. Вчинок — елементарна клітина поведінки людини — являє собою одночинний, відносно завершений акт поведінки. Викликанні! причиною зовні, прямою або опосередкованою, і проходить за певних обставин у конкретній ситуації. Звичайно, вчинок від вчинку різниться. Одні вчинки в житті людей зви чайні, інші — рівня подвигу. Але в будь-якому вчинкові, як в краплині води, відображається світ, проявляється характер людини, і будь-який вчинок. І залишає нехай менш помітний, але обов'язковий слід в особистості, яка його здійснила.
1) Якими є причини зростання злочинності у суспільстві?
2) Чи можна зменшити рівень злочинності у суспільстві?
3) Які заходи ви запропонували б для зменшення рівня злочинності?

ДОДАТОК Б

Група 2.
Юристи
Дати відповіді на запитання:
1) Що таке злочин?
2) Як застосовується виняткова міра покарання щодо неповнолітніх?
3) Де повнолітні відбувають покарання за скоєні злочини?
4) Яку ж кримінальну відповідальність несуть неповнолітні і за які злочини? (Розглянути КК України).

ДОДАТОК В
Група 3.
Лікарі
Дати  відповіді на запитання:
1) Як відомо, найбільш злочинів коїться під впливом алкоголю чи наркотиків. Як ви вважаєте, чому підлітки вживають спиртні напої? Як це відбивається на їхньому здоров'ї?
2) Неповнолітнім, щоб стати алкоголіками, достатньо вживати спиртні напої не менш одного разу на тиждень протягом лише одного року. Доза алкоголю може бути при цьому відносно невелика, всього 100г горілки або 200-300г міцного вина. Як ви вважаєте, які вчинки характеризують алкогольну залежність?
3) Найбільше загрожує вживання алкогольних і наркотичних речовин дітям із так званої групи ризику. Які діти належать до групи ризику?
4) Що належить до наркотиків?
5) Куди направляють лікуватися неповнолітніх, які вживають наркотики? 

Немає коментарів:

Дописати коментар